Renovatie van laad en los ponton voor vervoer over water
21-02-2022
Ons ponton krijgt een uitgebreide upgrade. Dat is hard nodig, want de verwachting is dat het vervoer van bouwmaterialen over het water gaat toenemen. Het ponton is daarbij een onmisbaar hulpmiddel. De renovatie van het ponton is nog in volle gang. Dennis Oorbals, Coördinator EHS/ Facilitair, is er intensief bij betrokken. Voor de komende projecten is dit ‘overslag’ ponton nodig. Hoe staat het er op dit moment voor met de werkzaamheden aan het ponton? Dennis Oorbals: ‘Het ponton was aan groot onderhoud en een upgrade toe. Momenteel loopt er een offertetraject voor het laswerk, het gaat om een aantal aanpassingen. Als dat gedaan is, gaat het ponton eerst in de primer om het vervolgens te verven. Dat doen we zelf, daarna kan het er weer minimaal tien jaar tegenaan. Wanneer het ponton weer inzetbaar is, is nu nog niet bekend maar zal voor de komende opdracht weer gereed zijn. ’
Versterking van de laad- en losplek
Er bleken niet alleen werkzaamheden aan het ponton nodig, maar ook voor de kade bij Van Keulen. Dennis Oorbals: ‘De laad- en losplek is verstevigd. Samen met een collega heb ik gewapend beton gestort. Voor onze kranen is het natuurlijk belangrijk dat de ondergrond stevig is en we veilig kunnen werken.’
‘Met een versterkt laad- en los perron en een gerenoveerd ponton is Van Keulen klaar voor projecten – die deels al gestart zijn, maar nog in de opstartfase zitten – waarin vervoer over water een belangrijke rol speelt. Het ponton en de kade zijn straks klaar om een hernieuwde, centrale rol te spelen, en dit op een milieuvriendelijke- en duurzame manier van bouwmateriaal vervoer. Hoe meer ‘vracht door de gracht’ hoe meer we de binnenstad van vrachtverkeer ontlasten.
Laden en lossen voor derden
In het recente verleden werd het ponton bijvoorbeeld intensief gebruikt in een groot project aan de Geldersekade. Er is toen samen met bouwbedrijf de Nijs een structuur opgezet voor transport van bouwmaterialen over het water. Niet alleen de bouwmaterialen van Van Keulen zelf, maar ook die van andere leveranciers.
Als de werkzaamheden aan het ponton en de kade klaar zijn, kan Van Keulen veel meer mogelijkheden bieden op het gebied van cross docking: simpel gesteld het laden en lossen voor derden. Leveranciers lossen hun materialen bij Van Keulen op de kade en vandaar kan Van Keulen het verder over het water transporteren naar de aannemer cq. bouwplaats.
Er is ook nog overleg gaande over de inzet van vervoer over het water. Dennis Oorbals zegt hierover: ‘We hebben met verschillende instanties te maken, het is complex, niet een kwestie van simpel een vergunning verstrekken. Daar komt bij dat de gemeente aannemers nu niet kan verplichten om gebruik te maken van transport over water.’
Laden en lossen
Terug naar het ponton. Het rechthoekige vaartuig meet 4 bij 16 meter en kan op verschillende manieren van nut zijn. Het vormt een handige verbinding tussen de kade en een dek- of ruimschuit. Je loopt er makkelijk en veilig overheen, om bijvoorbeeld tussen de kade en een schip aanwijzingen te geven bij het laden en lossen. Het ponton ligt op zo’n negen meter vanaf de trottoirband en het onderwater liggend bassalt talud; een loopbrug verbindt de kade met het ponton.
Klaar voor de toekomst
Het vertrouwen is groot dat op afzienbare termijn, het vervoer over het water zal toenemen, en het ponton en de kade daarin een centrale rol gaan spelen. Dennis Oorbals: ‘Het project met De Nijs is heel succesvol verlopen, er komen nieuwe projecten aan en het is toch waar, iedereen wil graag naar CO2-neutraal vervoer.’
Start renovatie van het ponton







Versterking van de laad- en losplek





