Onze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we deze informatie met onze partners. Je gaat akkoord met ons cookiebeleid als je onze website blijft gebruiken.

Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites kunnen worden gebruikt om gebruikerservaringen efficiënter te maken.

Volgens de wet mogen wij cookies op uw apparaat opslaan als ze strikt noodzakelijk zijn voor het gebruik van de site. Voor alle andere soorten cookies hebben we uw toestemming nodig.

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven.

Via de cookieverklaring op onze website kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

In ons privacybeleid vindt u meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Uw toestemming geldt voor de volgende domeinen: www.van-keulen.nl


Cookieverklaring laatst bijgewerkt op 10/08/2025 door Cookiebot:

Voor 15:00 besteld, morgen geleverd
3 specialistische vestigingen
Gratis bezorging v.a. €500
BMN Van Keulen

Het aanvoeren van gipsplaten over water: de voordelen en bijzonderheden

18-01-2022

Sinds medio 2012 regelt Van Keulen Hout en Bouwmaterialen op een innovatieve manier de aanvoer van Gipsplaten vanuit de haven van Antwerpen naar Amsterdam. Door gebruik te maken van het water, wordt grootschalig transport per vrachtwagen overbodig en boekt het bedrijf winst op zowel het vlak van efficiëntie als duurzaamheid. In dit artikel zoomen we in op die transportmethode, die binnen de branche vrij uniek is.

Palletschip

Het aanvoeren van gipsplaten over het water is een transportmethode die Van Keulen al sinds 2012 gebruikt. “De eerste paar jaar maakten we gebruik van een groter schip dat gelijkstaat aan zo’n 60 vrachtwagens. Maar dat systeem was iets te stug, vooral omdat we veel moesten lossen met kraanwagen”, weet Arend-Jan te Loo, hoofd inkoop en pricing bij Van Keulen.

In 2012 stapte Van Keulen over op een nieuwe manier om gipsplaten via de binnenvaart van België naar Nederland te krijgen. De Pallet Shuttle Barge (PSB) is een kleiner palletschip van 50 bij 6,6 meter. De boot is speciaal ontwikkeld voor het verzorgen van transporten tot 300 ton. Hij is geschikt voor diverse typen pallets (van bouwmaterialen tot consumptiegoederen), stukgoed, rolcontainers en trailers. De PSB heeft een eigen kraan die vanaf de wal of een trailer goederen kan laden en lossen.

Efficiënter proces

Een van de grote voordelen van het ‘watertransport 2.0’ is dat het aanvoerproces een stuk efficiënter verloopt. Het schip kan aan de kade grotendeels zelfstandig laden en lossen en is snel leeg, waardoor Van Keulen en Saint-Gobain Gyproc (de leverancier van de gipsplaten) hun processen sneller en met minder mankracht kunnen uitvoeren. Transport over water zorgt er bovendien voor dat je in één keer grote bulkladingen kunt leveren waar je normaal gesproken 10 tot 15 vrachtwagens voor nodig hebt.

Milieuwinst

Het spreekt voor zich dat de transportmethode over water die Van Keulen gebruikt ook flink wat milieuwinst oplevert. “Door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van de moderne binnenvaart, zijn er heel wat minder vrachtwagens op de weg. Een grote bulkvracht met de PSB betekent dat er 10 tot 15 vrachtauto’s minder nodig zijn om een lading gipsplaten van België naar Amsterdam te krijgen. Dat scheelt op jaarbasis een hele hoop CO2-uitstoot”, verduidelijkt Arend-Jan.

Uitdagingen bij het transport over water

Toch komen er ook uitdagingen kijken bij het over water transporteren van grote hoeveelheden gipsplaten of andere industriële producten. Leveringen zijn niet altijd op het uur nauwkeurig te plannen, waardoor je bij zeer grote hoeveelheden iets inboet aan flexibiliteit op het gebied van levertijden. Maar met een goede planning weet onze voorraadbeheerder John Ruiter dat goed te managen.

Aanvoer over water is vooral geschikt voor zogenoemde ‘fast movers’. Dat zijn goederen die je als bulk vervoert en die een hoge omloopsnelheid hebben. “De spullen dus die binnen een of twee maanden op zijn en waar je geen enorme voorraad van opbouwt. Gipsplaten voor de bouw zijn hier natuurlijk een prima voorbeeld van” volgens Arend-Jan.

Uniek

De meeste bedrijven in de bouwsector maken nog gebruik van de traditionele vrachtwagen om bulkproducten als gipsplaten van A naar B te brengen. “Omdat onze leverancier en wij allebei dicht bij het water zitten, kunnen we volledig aanvoeren en bezorgen via de binnenvaart. Dat is vrij uniek in onze sector.”


BMN Van Keulen - Hout en Bouwmaterialen