Het aanvoeren van gipsplaten over water: de voordelen en bijzonderheden
18-01-2022
Sinds medio 2012 regelt Van Keulen Hout en Bouwmaterialen op een innovatieve manier de aanvoer van Gipsplaten vanuit de haven van Antwerpen naar Amsterdam. Door gebruik te maken van het water, wordt grootschalig transport per vrachtwagen overbodig en boekt het bedrijf winst op zowel het vlak van efficiëntie als duurzaamheid. In dit artikel zoomen we in op die transportmethode, die binnen de branche vrij uniek is.
Palletschip
Het aanvoeren van gipsplaten over het water is een transportmethode die Van Keulen al sinds 2012 gebruikt. “De eerste paar jaar maakten we gebruik van een groter schip dat gelijkstaat aan zo’n 60 vrachtwagens. Maar dat systeem was iets te stug, vooral omdat we veel moesten lossen met kraanwagen”, weet Arend-Jan te Loo, hoofd inkoop en pricing bij Van Keulen.
In 2012 stapte Van Keulen over op een nieuwe manier om gipsplaten via de binnenvaart van België naar Nederland te krijgen. De Pallet Shuttle Barge (PSB) is een kleiner palletschip van 50 bij 6,6 meter. De boot is speciaal ontwikkeld voor het verzorgen van transporten tot 300 ton. Hij is geschikt voor diverse typen pallets (van bouwmaterialen tot consumptiegoederen), stukgoed, rolcontainers en trailers. De PSB heeft een eigen kraan die vanaf de wal of een trailer goederen kan laden en lossen.
Efficiënter proces
Een van de grote voordelen van het ‘watertransport 2.0’ is dat het aanvoerproces een stuk efficiënter verloopt. Het schip kan aan de kade grotendeels zelfstandig laden en lossen en is snel leeg, waardoor Van Keulen en Saint-Gobain Gyproc (de leverancier van de gipsplaten) hun processen sneller en met minder mankracht kunnen uitvoeren. Transport over water zorgt er bovendien voor dat je in één keer grote bulkladingen kunt leveren waar je normaal gesproken 10 tot 15 vrachtwagens voor nodig hebt.
Milieuwinst
Het spreekt voor zich dat de transportmethode over water die Van Keulen gebruikt ook flink wat milieuwinst oplevert. “Door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van de moderne binnenvaart, zijn er heel wat minder vrachtwagens op de weg. Een grote bulkvracht met de PSB betekent dat er 10 tot 15 vrachtauto’s minder nodig zijn om een lading gipsplaten van België naar Amsterdam te krijgen. Dat scheelt op jaarbasis een hele hoop CO2-uitstoot”, verduidelijkt Arend-Jan.
Uitdagingen bij het transport over water
Toch komen er ook uitdagingen kijken bij het over water transporteren van grote hoeveelheden gipsplaten of andere industriële producten. Leveringen zijn niet altijd op het uur nauwkeurig te plannen, waardoor je bij zeer grote hoeveelheden iets inboet aan flexibiliteit op het gebied van levertijden. Maar met een goede planning weet onze voorraadbeheerder John Ruiter dat goed te managen.
Aanvoer over water is vooral geschikt voor zogenoemde ‘fast movers’. Dat zijn goederen die je als bulk vervoert en die een hoge omloopsnelheid hebben. “De spullen dus die binnen een of twee maanden op zijn en waar je geen enorme voorraad van opbouwt. Gipsplaten voor de bouw zijn hier natuurlijk een prima voorbeeld van” volgens Arend-Jan.
Uniek
De meeste bedrijven in de bouwsector maken nog gebruik van de traditionele vrachtwagen om bulkproducten als gipsplaten van A naar B te brengen. “Omdat onze leverancier en wij allebei dicht bij het water zitten, kunnen we volledig aanvoeren en bezorgen via de binnenvaart. Dat is vrij uniek in onze sector.”






