Willem Poos: de ultieme vraagbaak voor hout en bouwmaterialen

08-04-2021

Willem Poos is terug van weggeweest. Niet dat hij ver uit de buurt was, want hij werkt al dik 21 jaar bij Van Keulen. Willem verlangde gewoon terug naar het dankbare werk aan de balie. Niks mis met zijn tussentijdse job op de binnendienst, maar voor hem gaat niets boven het directe klantcontact.

Lees over de mens Willem en hoe hij zijn diepgaande kennis van hout en ruwe bouwmaterialen deelt met aannemers en particulieren.

Willems wekker rinkelt elke ochtend stoïcijns om half vijf. Da’s vroeg, maar hij heeft er geen moeite mee. Kwestie van wennen. Een ontbijtje, voer voor de katten en dan rustig op de fiets door slaperig Amsterdam op weg naar de Vasumweg in Noord. Stipt om half zeven rolt hij de luiken van zijn bouwshop omhoog, terwijl de eerste klanten al op het parkeerterrein wachten. Ze drinken samen koffie, praten over alles wat mannen belangrijk vinden om te delen en vervolgens neemt Willem zijn vertrouwde plek in: achter de balie.

Vraagbaak voor hout en bouwmaterialen

Voor de aannemers die hun bestellingen ophalen, is Willem Poos veel meer dan een verkoper. Hij is hun vraagbaak, de waarachtige specialist in hout en bouwmaterialen, soms zelfs een orakel dat ideeën en tips influistert over de beste manier om gipsplaten te verzagen of strakke badkamervloertjes te leggen. Maar bovenal is hij het gepassioneerde gezicht van Van Keulen met wie je, op z’n Mokums gezegd, paarden kunt stelen. “Het mooiste van het werk aan de balie is de diversiteit. Je weet nooit van tevoren wat de dag zal brengen. Heeft het net gestormd, dan vliegen de dakpannen over de toonbank. Of komt er iemand uit Litouwen die speciale plafondplaten nodig heeft voor een klus. M’n Engels en Duits zijn goed, maar soms moet je toch met gebaren en tekeningetjes werken om die klant goed te kunnen helpen. Het is gewoon heerlijk om dan samen met zulke harde werkers een oplossing te bedenken. Mijn kennis van alle soorten hout en honderden soorten bouwmaterialen komt dan goed van pas.”

Gekke vragen over bouwproblemen

Willem geniet van zijn eigen woorden als hij vertelt over zijn leukste klanten: “Dat zijn de mensen die gekke vragen stellen over bouwproblemen waarover ik ook even moet nadenken. Je pakt dan samen een koffie, noemt elkaar bij de voornaam en ik vraag net zo lang door tot ik het goede antwoord kan geven. Met dertig jaar ervaring in dit vak kom ik er bijna altijd wel uit”, aldus de jonge vijftiger. Over het algemeen heeft Willem te maken met aannemers, want Van Keulen is in de basis natuurlijk een groothandel met de focus op binnenbouw. Maar er schuiven ook regelmatig particuliere doe-het-zelvers aan in zijn bouwshop: “Mensen die een schuurtje willen bouwen, een nette schutting gaan plaatsen of een badkamer opknappen. Ook al zijn het meestal wat minder grote klussen, ik help die mensen met hetzelfde plezier. Al komen ze voor een doosje kruiskopschroeven.”

Bijna 7.000 producten in online shop

De coronacrisis zorgde er wel voor dat er veel meer online wordt besteld en geleverd. “We hebben een knappe website waarop je onze bijna 7.000 producten makkelijk kunt uitzoeken en bestellen. Daarvan wordt nu meer gebruik gemaakt. De mogelijkheden met de site nemen ook snel toe, bijvoorbeeld over het afleveren van onze producten op de bouwplaats of bij de particulier,” zegt Poos. “Niet alleen verbeteren we onze logistiek in hoog tempo, we onderscheiden ons ook van de concurrentie door veel flexibiliteit in de aflevering. Door heel Nederland leveren we onze producten en in Amsterdam kan dit zelfs binnen 3 uur. En we draaien onze hand niet om voor moeilijk bereikbare plekken, tot zo’n 28 meter hoog. We gebruiken kranen met een kantelhaak die we in eigen huis hebben ontwikkeld. Daarmee kunnen we de materialen door van die typische Amsterdamse ramen op hoge verdiepingen moeiteloos naar binnen schuiven. Zijn we best trots op.”

Samenwerken en meer efficiëntie

Van Keulen maakt sinds 2007 deel uit van de Franse multinational Saint Gobain Building Distribution. Willem: “Dat was strategisch een heel goede stap. Natuurlijk zijn we nog altijd dezelfde Van Keulen, maar die overname zorgde voor meer zekerheid en efficiëntie. We hebben leren werken met betere software en met Saint Gobain delen we de backoffice, HR en delen van de administratie. We blijven wel gewoon lekker Amsterdams; ik heb er geen Frans voor hoeven leren.” Een bijzondere ervaring is het samenwerken met de ‘jonkies’, zoals Willem Poos het zelf omschrijft: “Ik geniet ervan om de jongere generatie het vak bij te brengen. Of het nu gaat om bouwtechnische dingen of de verkooptechnieken, je ziet dat ze het prachtig vinden om op een ontspannen manier van je te leren. Ik merk wel dat de mentaliteit is veranderd. Jongeren groeien nu op met het supersnel indrukken van een knopje, en dan gaat bij wijze van spreken de wereld open. In ons vak is die 24-uurs-economie niet altijd toepasbaar omdat je te maken hebt met logistieke uitdagingen. Dat vraagt wat meer geduld.”

Hobby is beste manier om op te laden

Als Willem Poos zo rond vijf uur ‘s middags de rolluiken weer laat zakken en de fiets naar huis pakt, wacht hem ook een spannende wereld: hij verzamelt Nederlands art nouveau pottenbakwerk en tegelwerk van museale kwaliteit. “Dat zit natuurlijk een beetje in de buurt van de ruwe materialen waarmee ik bij Van Keulen werk; het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik ben jaren geleden bij toeval in die hobby gerold en sta inmiddels op veel beurzen en antiekmarkten. Mooi om te doen, en het is de beste manier om me weer op te laden voor een nieuwe dynamische dag bij Van Keulen!”