Wagenparkbeheer bij Van Keulen

14-06-2021

Van Keulen levert bouwmaterialen op aanvraag binnen drie uur in Amsterdam, en een groot deel van Nederland nog dezelfde dag. Ook op lastige plekken zoals hoge etages en smalle steegjes. Om dit dag in dag uit waar te maken is een goed wagenpark essentieel.

Aan onze voertuigen stellen we specifieke en hoge eisen. Daarbij gaat het niet alleen om inzetbaarheid, maar ook om veiligheid en een zo gering mogelijke impact op het milieu. Onder ons wagenparkbeheer vallen niet alleen vrachtwagens, maar ook bijvoorbeeld personenwagens, heftrucks en kranen.

Wagenparkbeheer: geen dag is hetzelfde

Iemand die alles weet over beheer en eisen op gebied van veiligheid en wetgeving van vervoermiddelen is Dennis Oorbals. Hij werkt al meer dan vijftien jaar bij Van Keulen en wagenparkbeheer zit in het takenpakket van zijn functie als coördinator Environment, Health en Security (EHS) en Facilitair. Hoe ziet een gemiddelde werkdag bij Van Keulen er voor hem uit?

Dennis Oorbals: ‘Geen dag is hetzelfde. Soms staan er allerlei afspraken in je agenda, maar loopt het toch heel anders dan verwacht. Treedt er bijvoorbeeld storing op aan een wagen, dan proberen we het altijd eerst zelf op te lossen. En negen van de tien keer lukt dat ook. Als je moet wachten op hulpdiensten, ben je toch al snel een paar uur verder’

Hoge eisen aan rijdend materieel

Wagenparkbeheer bij Van Keulen houdt onder andere in: dagelijks zorgen dat al het rijdend materieel zo goed mogelijk inzetbaar is én blijft. Aan het rijdend materieel stelt Van Keulen dan ook hoge eisen. Vaak zijn deze eisen vrij specifiek, toegespitst op de specialiteit van Van Keulen: snel, efficiënt veilig vervoeren van bouwmaterialen, ook op lastige plekken. Hoe gaat het aanschaffen van een nieuwe vrachtwagen in de praktijk eigenlijk in zijn werk?

Dennis legt uit: ‘Ik kijk daar samen met hoofd logistiek Richard Jordan naar. We kijken wat we precies willen en wat we nodig hebben, en maken het plaatje rond. Daarmee gaan we met dealers om de tafel zitten. We hebben goede connecties, weten welke leverancier waar goed in is. Waardoor we de juiste keuze maken voor de vervoersmiddelen.

Per 1 januari 2022 alleen nog vrachtwagens met Euro 6-motor

Uiteraard wordt bij het opstellen van selectiecriteria voor nieuwe wagens ook gekeken naar de milieueisen. Per 1 januari 2022 mogen bijvoorbeeld binnen de ringweg rond Amsterdam alleen nog maar vrachtwagens rijden met een Euro 6-motor, een nieuwe generatie motor die tot wel 97% minder stikstof uitstoot dan motoren van oudere types vrachtwagens.

Dennis: ‘Dat vraagt een goede voorbereiding, en daar zijn wij dan ook al anderhalf jaar mee bezig. We hebben nu nog maar een enkele wagen met Euro 5-motor rondrijden, het gaat zeker lukken om voor 1 januari alleen maar vrachtwagens met een Euro 6-motor in ons wagenpark te hebben’.

Flexibel omgaan met wijzigende milieueisen

Duurzaamheid is een van de meest besproken onderwerpen in de bouw van de laatste jaren. En dat geldt ook voor transport van bouwmaterialen. Van Keulen is zich bewust van de milieu-impact van de bouwwereld en loopt graag voorop met het bijdragen aan een beter milieu. In de praktijk vraagt dat om veel flexibiliteit. Dennis Oorbals zegt hierover: ‘Wij staan achter milieumaatregelen, maar wat in de praktijk vaak een uitdaging is, is dat de regels nogal eens wijzigen’.

Zo wilde de gemeente Amsterdam een tijdje terug eisen stellen aan de asdruk. Dennis: ‘Daarom keken we naar wagens met vier assen in plaats van drie, om het gewicht beter te verdelen. Toen besloot de gemeente deze maatregel niet door te laten gaan. In plaats daarvan kwam de eis dat vrachtwagens in Amsterdam maar maximaal 30 ton mogen wegen. Weer een heel andere uitdaging, omdat sommige van onze wagen leeg al 28 ton wegen.

Het belangrijkste uitgangspunt is altijd dat we natuurlijk wel op elke plek met onze wagens moeten kunnen komen. Aan de andere kant: bij vervoer over het water is bij Van Keulen in samenwerking met bouwbedrijf de Nijs erg positief verlopen. Je vervoert dan echt helemaal CO2-neutraal. Om vervoer over het water te stimuleren mag de gemeente daar juist wel wat meer sturing aan geven’.

Veiligheid

Een ander belangrijke taak van Dennis is het binnen Van Keulen coördineren van alles wat met veiligheid te maken heeft. Een breed en gevarieerd onderwerp: ‘dat varieert van veiligheidsschoenen tot begeleiden van grote audits en controles. Daarnaast testen we twee keer per maand de brandinstallatie. Audits komen regelmatig voor, ik begeleid de auditoren die hier dan 1 of 2 dagen rondlopen. Naast de ISO-certificering en andere certificeringstrajecten zijn dat bijvoorbeeld ook milieukeuringen. Je hoopt natuurlijk elke keer het certificaat binnen te halen, liefst met een hoge score’.