Nieuwe vrachtwagens Van Keulen voldoen aan strenge eisen gemeente Amsterdam

12-11-2021

Milieuregels van gemeente Amsterdam

De gemeente Amsterdam hanteert een groot aantal regels om milieuvervuiling door bepaalde personenauto’s en vrachtauto’s in de stad tegen te gaan. In de binnenstad, grofweg het gebied binnen de centrumring S100, gelden de strengste regels.
De milieuregels van de gemeente zijn een belangrijk onderwerp voor Van Keulen, aangezien onze medewerkers vrijwel dagelijks in Amsterdam komen voor de levering van bouwmaterialen. Daar komt bij dat Van Keulen vanuit het MVO-beleid graag een bijdrage levert aan een beter milieu, en ‘groene’ vrachtwagens zijn daarbij essentieel.
Iemand die veel kan vertellen over milieumaatregelen én hoe je ze in de dagelijkse praktijk toepast is Richard Jordan , hoofd logistiek bij Van Keulen Hout en Bouwmaterialen. Richard werkt al 32 jaar bij Van Keulen. Hij begon als vrachtwagenchauffeur en geeft nu leiding aan het complete logistieke team dat momenteel uit 32 personen bestaat.

Duidelijke regels van de gemeente

De gemeente Amsterdam heeft duidelijke regels opgesteld ten aanzien van de duurzaamheid en het tegengaan van milieuvervuiling in de stad. Twee belangrijke regels die van toepassing zijn voor alle vrachtvervoerders, waaronder Van Keulen, vat Richard als volgt samen: ‘de lengte van de wagens moet binnen bepaalde afmetingen vallen, en het totale maximale gewicht van de wagen mag inclusief lading niet meer dan 30 ton zijn’.
Zoals gezegd zijn er behoorlijk wat regels voor het vrachtvervoer in de Amsterdamse binnenstad. Bovendien veranderen die nogal eens. Hoe blijven vervoerders die vaak in de stad moeten zijn hiervan op de hoogte? Richard: ‘We krijgen deze regels door via nieuwsbrieven van de gemeente en via overlegorganen. Wij doen dan ook ons best om actief bij deze overleggen aanwezig te zijn’.

Amsterdam wil op termijn naar volledig elektrisch

Op de langere termijn wil Amsterdam toe naar volledig elektrisch vervoer. Zover is het nog lang niet, maar er worden nu al stappen genomen om gebruik van benzine en dieselmotoren terug te dringen. Een voorbeeld van een tussenstap is dat vanaf 2022 alleen nog vrachtwagens met een Euro 6-motor de stad in mogen. Nu is dat nog Euro-5.  De Euro 6-motor levert namelijk veel minder uitstoot op. Dit kan ten opzichte van oudere modellen dieselmotoren tot wel 97% uitstoot schelen.
Volledig elektrisch is nu nog niet mogelijk stelt Richard, vanwege de kracht die nodig is voor het zware vervoer. Richard: ‘Van Keulen is al in 2018 of 2019 begonnen aan de transitie die Amsterdam wenst. Zo koopt Van Keulen alleen nog wagens met Euro-6 motoren in combinatie met GTL (Gas-To-Liquids) brandstof, en maken we goede afwegingen over het formaat en bereik van de wagens. We verwachten trouwens dat de eisen die Amsterdam nu stelt, over niet al te lange tijd ook voor andere grote steden zullen gelden’.

Drukte op de wegen neemt weer toe

De milieuregels zijn lang niet de enige uitdaging voor transport met vrachtwagens in Amsterdam. De drukte op de Amsterdamse wegen bijvoorbeeld is er de laatste jaren, met uitzondering van de lockdown-periodes, niet minder op geworden. Proberen de drukte voor te blijven is een veel gekozen optie.
Richard: ‘het liefst wil je zo vroeg mogelijk de binnenstad in en er weer uit. Vrachtvervoer wordt door het maximaal toegestane gewicht een moeilijke klus. Nu zullen de planners nog meer moeten rekenen. Zorgen dat bijvoorbeeld een deel van de lading buiten Amsterdam wordt gelost, om uiteindelijk met een toegestaan gewicht de binnenstad in te komen’.

Aanschaf nieuwe vrachtwagens met Euro 6-motoren

De laatste twee wagens die Van Keulen aanschafte zijn van DAF, beide voorzien van een Euro 6-motor. Dit zijn voor transporten naar en in Amsterdam uitstekende vrachtwagens. Bijvoorbeeld vanwege hun compacte cabine, die ruim binnen de maximaal toegestane afmetingen valt. Deze wagens worden bij Truckland, de leverancier van de vrachtwagens, speciaal voor Van Keulen aangepast om te voldoen aan de specifieke wensen. Zo kan Van Keulen bijvoorbeeld ook zelf kiezen welke kraan er op komt, en op welke positie. Truckland levert maatwerk: iedere wagen kent zijn eigen indeling om zo aan de eisen en wensen van de diverse transport vraagstukken het hoofd te bieden.

» Website Truckland
» Website DAF