Kadeherstel met prefab-schorten

23-11-2021

Betonnen prefab-schorten: een innovatieve oplossing voor herstel kademuren

De tijd dringt voor de historische Amsterdamse binnenstad: maar liefst 200 kilometer aan kwetsbare kademuren zijn hoognodig aan vervanging toe. Maar het vervangen van deze kademuren is even complex als tijdrovend. Traditionele vervangingsprojecten veroorzaken veel overlast voor de omwonenden, en met de traditionele bouwmethodes kost het zo veel tijd dat het letterlijk eeuwen duurt voordat alle muren zijn vervangen.

Het kan ook anders, laat de Rutte Groep zien met het vervangingsproject voor de kademuren aan de Rechtboomsloot. Het bouwbedrijf ontwikkelde een innovatieve nieuwe methode voor de snelle vervanging van kademuren door middel van prefab betonnen voorhangschorten, die al in de fabriek zijn voorzien van ingestortte metselstenen. Welke uitdagingen kwam het bedrijf tegen bij de uitvoering van het project, een samenwerking met Van Keulen Hout en Bouwmaterialen? Laurenzo Victorie, projectleider van Rutte Groep, vertelt.

Kadeherstel: complex en tijdrovend

Bij het vervangen van de Amsterdamse kademuren komt veel kijken. De eeuwenoude historische binnenstad is niet gebouwd op de huidige verkeersdrukte, en is lange tijd slecht onderhouden. De tijd dringt, maar tegelijkertijd zijn er vele factoren waar de gemeente en bouwbedrijven rekening mee moeten houden. Zo is de ruimte voor werkzaamheden beperkt, en moeten vele voorzorgsmaatregelen genomen worden om de werkzaamheden zo veilig mogelijk uit te voeren.

“De gemeente Amsterdam riep daarom marktpartijen op om met innovatieve oplossingen te komen voor het herstel van de kademuren,” zegt Laurenzo Victorie. Het bedrijf ontwikkelde een nieuwe methode om op een snelle manier de kademuren te vervangen, met het gebruik van prefabvoorhangschorten. Met deze voorgefabriceerde elementen kan een kademuur, zodra de fundering klaar is, in nog geen twee weken tijd ter plekke worden afgemonteerd. Dit scheelt veel tijd en overlast.

Prefab-schorten voor kadeherstel: Voordelen en uitdagingen

Een prefab schort is een betonnen plaat met een lip erop, die direct aan de funderingsconstructie van de kadewand kan worden gehangen. Door het gebruik van dit voorgefabriceerde kademuurelement hoeft de kademuur dus niet meer op locatie gebouwd te worden. In plaats daarvan worden de elementen opgehangen en na het ophangen worden alle elementen in 1 werkgang afgevoegd om er één geheel van te maken. De tijdwinst met deze methode is aanzienlijk: “Op één dag kunnen we lengtes tot 300 meter ophangen,” zegt Laurenzo Victorie. “Daarmee is de doorlooptijd in de bouw veel korter.”
Welke uitdagingen kwam de Rutte Groep tegen bij het ontwikkelen van de kademuurelementen? Om de betonnen voorhangschorten zoveel mogelijk de uitstraling van de historische kademuur te geven, ontwikkelde de Rutte Groep verschillende methoden om de metselstenen in de muur te verwerken, met stenen en voegmortel van Van Keulen Hout en Bouwmaterialen.

Het blijkt daarbij soms even zoeken naar het juiste resultaat: “Bij de kademuur aan de andere kant van de Rechtboomsloot, waar we ook prefab elementen hebben gebruikt, vonden de opdrachtgever en welstandcommisie het metselwerk te strak. Daarom hebben we bij dit project de stenen wat speelser geplaatst, alsof het met de hand gemetseld is.”

Duurzaam kadeherstel: Gerecycled beton en elektrisch transport over water

De bouw van kademuren met betonschorten door de Rutte Groep is in verschillende opzichten een stuk duurzamer dan de traditionele bouwmethode. Zo worden de schorten volledig vervaardigd uit gerecycled beton, waarmee ook de CO2-uitstoot wordt beperkt. De Rutte Groep ontwikkelde een speciale machine om betonpuin terug te brengen naar de oorspronkelijke grondstoffen: de Smart Liberator. “We zijn voorloper in de wereld op gebied van het recyclen van beton,” zegt Laurenzo Victorie, met gepaste trots.

Tot slot transporteert de Rutte Groep de kant-en-klare kademuurelementen naar de Rechtboomsloot. Al transport gaat over water middels de emmisie-arme vloot, en ook de bouwplaats zelf is op het water. “Door de betonschorten over het water te vervoeren sparen we de bruggen en kademuren in de binnenstad, die veel te lijden hebben onder het zware vrachtverkeer. Daarbij gebruiken we een elektrische duwboot, wat een schonere manier is om materialen te vervoeren.”

» website Rutte Groep