Bouwtransport over water

05-11-2021

Bouwtransport over water: noodzaak in de Amsterdamse binnenstad?

Ruim 30 procent van het verkeer in Amsterdam is gerelateerd aan de bouw. Dat heeft met name in de middeleeuwse binnenstad grote gevolgen. Bruggen en kademuren hebben flink te lijden onder het zware vrachtverkeer. De oplossing? Verplaats het bouwtransport zoveel mogelijk naar het water. Daarmee halen we de druk van de monumentale binnenstad, en ook de verkeersdrukte neemt af.

Ook Van Keulen zet in, waar mogelijk, op bouwtransport over water. Dat doen we samen met één van onze partners PK Waterbouw, specialist in binnenstedelijke waterbouwprojecten. Welke uitdagingen komt PK daarbij tegen? Bart Verweijen, business developer van PK, vertelt;

PK Waterbouw: Voorloper op gebied van bouwtransport over water in Amsterdam

PK Waterbouw is al dertig jaar een belangrijke speler in binnenstedelijk waterwerk. Van het verplaatsen van woonarken tot het restaureren van kademuren en bruggen, en het transport van bouwmaterialen over het water: PK is samen met Van Keulen dé specialist op alle gebieden van bouwlogistiek op het water.

Daarbij ontwerpt en bouwt PK zijn eigen schepen om het vaak lastige bouwtransport over de Amsterdamse grachten mogelijk te maken. “Wij lopen altijd voorop met nieuwe innovatieve ontwikkelingen in Amsterdam,” zegt Bart met gepaste trots. “Zo ontwikkelden we een ‘betonboot’ met betonmixers aan boord van het schip, aangepast aan de beperkingen van de Amsterdamse grachten zoals de lage bruggen. Ook waren we de eersten met elektrische sleep-/duwboten, om het transport milieuvriendelijker te maken.” 

De noodzaak van bouwtransport over water

Hoewel bouwtransport over water langzaam terrein aan het (her)winnen is, blijft het vrachtverkeer over de weg tot nu toe de norm. “We zijn 100% gewend aan wielen,” zegt Bart. “Voor het bouwtransport over de weg bestaan alle mogelijke logistieke oplossingen, maar op het water zijn we nog niet zo ver. Daarbij is de concurrentie op de weg moordend, het is een race naar de bodem. Dat maakt het lastiger om te investeren in technologische en procesmatige ontwikkelingen voor op het water, wanneer daar nog geen project voor is.”

Waarom dan toch inzetten op transport over water? Heel eenvoudig. “De kademuren en bruggen in de Amsterdamse binnenstad zijn in extreem slechte staat. Ze kunnen het huidige vrachtverkeer simpelweg niet aan. Het gebruik van het water is daarvoor dé oplossing. Maar zolang de gemeente niet met harde maatregelen komt - zoals het drastisch beperken van de toegestane lading van de vrachtwagens -  blijven veel aannemers en andere partijen voor vrachtverkeer kiezen.

“Maar, uiteindelijk ontkomen we niet meer aan het transport over water. Daarom is het hard nodig om de bouwlogistiek over water zo efficiënt en betaalbaar mogelijk te maken, en zo de gemeente te laten zien dat er een alternatief is. Wij zijn er in ieder geval heilig van overtuigd dat het kan, én moet.”

De uitdagingen van watertransport voor de bouw

Zoals we hierboven al schreven, is de weg over water niet altijd de meest gemakkelijke weg. Niet alleen kan het lastig zijn om vergunningverstrekkers of aannemers van de noodzaak van dit alternatief te overtuigen, ook bestaan er vaak praktische obstakels om bouwmaterialen op de plek van bestemming te krijgen, aldus Bart.

“Zo is er vaak een extra overslagpunt nodig, dus van de weg naar het water. Bij Van Keulen kan aan het water geladen worden. Om ook hier efficientie en snelheid te halen is er een kade nodig met loopkraan. (De voorbereidingen voor de bouwaanvraag lopen al enige tijd)  Daarnaast is het vaak zoeken naar manieren om de materialen van het water naar de bouwplaats te krijgen. Wanneer er een torenkraan bij het project staat, dan is het eenvoudig. Maar die staat er vaker niet dan wel. Daarom blijven we zoeken naar innovatieve logistieke oplossingen.”

PK Waterbouw en Van Keulen slaan de handen ineen

De bouw van het hotel van M.J. de Nijs aan de Amsterdamse Geldersekade, een samenwerking tussen PK Waterbouw en Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, is een mooi voorbeeld van een project waar bijna alle materialen over het water zijn aangeleverd. Dat bleek zelfs eenvoudiger en efficiënter dan conventioneel vrachtverkeer over de weg, zegt Bart.

“Op de kade gelden veel beperkingen voor vrachtverkeer. Er mag maar 7,5 ton tegelijk staan, en het verkeer mag niet gestremd worden. Voor het vervoer over water gelden die beperkingen niet, en bovendien stond er al een torenkraan waarmee we de materialen zo van de boot naar het hotel konden takelen. Daarbij kon de boot het sloopmateriaal weer mee terugnemen. Het project had zo de materialen altijd voor de deur liggen, wat met vrachtverkeer niet het geval zou zijn geweest.” 

» PK waterbouw
» De Nijs