Gipsvaart met gejuich ontvangen

Den Haag - Met gejuich en champagne werd vorige week de eerste gipsvaart in Amsterdam ontvangen. Per binnenvaartschip werd een lading gipsplaten van de fabriek van Saint-Gobain Gyproc vervoerd naar materialenhandel Van Houten in Amsterdam. Een logistieke innovatie, stelt Wilco Volker van Bureau Voorlichting Binnenvaart

En? Hoeveel patiënten zijn er vervoerd?
“Wat bedoelt... O wacht, de gipsvaart. Haha, het ging om 700 pallets met gipsplaten. In totaal zo’n 90 duizend vierkante meter.”

Hoeveel vrachtwagens zijn dat?
“Voor die lading zou je over de weg 35 vrachtwagens nodig hebben.”

Is dat nou zo bijzonder, vervoer per schip?
“Toch wel. De binnenvaart is groot in grondstoffen en containers, maar door veel marktsectoren blijven we onbenut. Daar liggen kansen.”

Bakstenen werden vroeger ook per schip vervoerd.
“In sommige sectoren zijn we de binnenvaart een beetje vergeten door de snelheid die het wegvervoer ons heeft gebracht.”

Maar om vervoer per schip nou een “logistieke innovatie” te noemen...
“Dat is het wel. Gyproc en Van Houten willen het anders gaan aanpakken, en omdat beide bedrijven aan het water liggen, was dit ineens een optie. Daarvoor moet je wel het bedrijfslogistiek denken aanpassen. Men is steeds meer just in time gaan denken, maar voor vervoer in dit soort hoeveelheden moet je wat meer vooruit denken.”

Wat is eigenlijk het voordeel?
“Het kan goedkoper zijn. Deze gipsvaart is zonder subsidie tot stand gekomen en men zou het niet doen als het teveel geld zou kosten. Maar het is zeker duurzamer.”

De snelwegen zitten vol. Hoe zit dat met de vaarwegen?
“Ook op de vaarwegen is het druk, maar er zit zeker nog rek in.”

Welke bouwmaterialen kan je op deze manier vervoeren?
“Vooral veel materialen die in grote hoeveelheden in de bouw worden gebruikt. Dus gips en isolatiemateriaal. En bakstenen natuurlijk.”

Lees ook

"Denk vanuit het systeem en niet vanuit het product"

"Denk vanuit het systeem en niet vanuit het product"

09-10-2017 | VK in de media
289 hotelkamers stof- en afvalvrij afbouwen. Het klinkt onmogelijk maar het lukte Kwakman en het leverde het Volendamse afbouwbedr...

"Een dagje naar de Bollen"

"Een dagje naar de Bollen"

02-06-2017 | VK in de media
Altijd leuk zo'n stukje! Dat ze René z'n naam verkeerd spellen, is slechts bijzaak. ;-)

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

30-09-2015 | VK in de media
"Een varende vrachtwagen die door één schipper kan worden bestuurd"

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

22-09-2015 | VK in de media
Zaterdag 19 september 2015 was het zover; de PSB (Pallet Shuttle Barge) van Blue Line Logistics NV is voor het eerst in Nederland....

Peter Bakker na 43 dienstjaren met welverdiend pensioen Team

Peter Bakker na 43 dienstjaren met welverdiend pensioen

10-12-2018 Peter, we zullen je missen!
Goed voor Van Keulen en voor het milieu: onze gloednieuwe DAF Van Keulen & zo

Goed voor Van Keulen en voor het milieu: onze gloednieuwe DAF

17-09-2018 Even voorstellen: onze nieuwe DAF
Proficiat Mitchel! Team

Proficiat Mitchel!

16-07-2018 13e medewerker behaalt TCVT-certificaat
VIDEO: Van Keulen is 100% toekomstproof Van Keulen & zo

VIDEO: Van Keulen is 100% toekomstproof

11-07-2018 Van Keulen met eigen ogen zien, dat wil toch iedereen?
Even voorstellen: Robbert Gosman Team

Even voorstellen: Robbert Gosman

11-07-2018 Team Van Keulen breidt uit!


LEAN and GREEN
Take it Bag
GTL Fuel
Greenworks
The Blue Road
FSC PEFC
Saint Gobain