Gipsvaart met gejuich ontvangen

Den Haag - Met gejuich en champagne werd vorige week de eerste gipsvaart in Amsterdam ontvangen. Per binnenvaartschip werd een lading gipsplaten van de fabriek van Saint-Gobain Gyproc vervoerd naar materialenhandel Van Houten in Amsterdam. Een logistieke innovatie, stelt Wilco Volker van Bureau Voorlichting Binnenvaart

En? Hoeveel patiënten zijn er vervoerd?
“Wat bedoelt... O wacht, de gipsvaart. Haha, het ging om 700 pallets met gipsplaten. In totaal zo’n 90 duizend vierkante meter.”

Hoeveel vrachtwagens zijn dat?
“Voor die lading zou je over de weg 35 vrachtwagens nodig hebben.”

Is dat nou zo bijzonder, vervoer per schip?
“Toch wel. De binnenvaart is groot in grondstoffen en containers, maar door veel marktsectoren blijven we onbenut. Daar liggen kansen.”

Bakstenen werden vroeger ook per schip vervoerd.
“In sommige sectoren zijn we de binnenvaart een beetje vergeten door de snelheid die het wegvervoer ons heeft gebracht.”

Maar om vervoer per schip nou een “logistieke innovatie” te noemen...
“Dat is het wel. Gyproc en Van Houten willen het anders gaan aanpakken, en omdat beide bedrijven aan het water liggen, was dit ineens een optie. Daarvoor moet je wel het bedrijfslogistiek denken aanpassen. Men is steeds meer just in time gaan denken, maar voor vervoer in dit soort hoeveelheden moet je wat meer vooruit denken.”

Wat is eigenlijk het voordeel?
“Het kan goedkoper zijn. Deze gipsvaart is zonder subsidie tot stand gekomen en men zou het niet doen als het teveel geld zou kosten. Maar het is zeker duurzamer.”

De snelwegen zitten vol. Hoe zit dat met de vaarwegen?
“Ook op de vaarwegen is het druk, maar er zit zeker nog rek in.”

Welke bouwmaterialen kan je op deze manier vervoeren?
“Vooral veel materialen die in grote hoeveelheden in de bouw worden gebruikt. Dus gips en isolatiemateriaal. En bakstenen natuurlijk.”

Lees ook

"Een dagje naar de Bollen"

"Een dagje naar de Bollen"

02-06-2017 | VK in de media
Altijd leuk zo'n stukje! Dat ze René z'n naam verkeerd spellen, is slechts bijzaak. ;-)

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

30-09-2015 | VK in de media
"Een varende vrachtwagen die door één schipper kan worden bestuurd"

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

22-09-2015 | VK in de media
Zaterdag 19 september 2015 was het zover; de PSB (Pallet Shuttle Barge) van Blue Line Logistics NV is voor het eerst in Nederland....

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

29-09-2014 | VK in de media
Aan het IJ in Amsterdam ligt het hypermoderne pand van hout- en bouwmaterialengroothandel Van Keulen, van oudsher een familiebedri...

Computerstoring opgelost, veiligheidsmaatregelen getroffen Van Keulen & zo

Computerstoring opgelost, veiligheidsmaatregelen getroffen

22-07-2017 Bekende email-adresen weer actief, tijdelijk account niet meer gebruiken a.u.b.
Van Keulen 'gewoon' operationeel ondanks computerstoring Van Keulen & zo

Van Keulen 'gewoon' operationeel ondanks computerstoring

30-06-2017 Bestellingen worden opgenomen via telefoon en tijdelijk email-account
"Een dagje naar de Bollen" VK in de media

"Een dagje naar de Bollen"

Bron: De Echo Noord

02-06-2017 Altijd leuk zo'n stukje! Dat ze René z'n naam verkeerd spellen, is slechts bijzaak. ;-)
4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf Project

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf

21-12-2016 Een interview met Frank Appel over 35.000 m2 systeemplafonds
Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur) Team

Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur)

13-12-2016 Gezocht: collega die weet van bouwmaterialen, heftrucks en Amsterdamse humor


LEAN and GREEN
Take it Bag
GTL Fuel
Greenworks
The Blue Road
FSC PEFC
Saint Gobain