Eerste gipsvracht naar Amsterdam

Eerste gipsvracht naar Amsterdam
Van Keulen Hout en Bouwmaterialen heeft het, na een jarenlange patstelling met Haven Amsterdam, voor elkaar. Een binnenvaartschip leverde vorige week donderdag een lading gipsplaten uit Belgische Kallo af bij het bedrijf in de Amsterdamse haven. Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) bracht de benodigde partijen bij elkaar.

Directeur John Veerman van Van Keulen hout en Bouwmaterialen en zijn juridisch adviseur Sven Sauër deden 11 Februari in Weekblad Schuttevaer hun beklag over de, in hun ogen, passieve houding van de binnenvaart bij het werven van klanten. Van Keulen, een logistiek centrum voor bouwmaterialen, zou graag producten over het water laten aanvoeren. Dit zou passen in het streven van het bedrijf naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. En daarvoor had Van Keulen zich ook op een 'nat' bedrijventerrein in de Amsterdamse haven gevestigd, op de hoek van het IJ en het Cornelis Douweskanaal-West. De op het bestemmingsplan van stadsdeel Amsterdam-Noord geprojecteerde openbare loswal aan het kanaal was er echter nooit gekomen, terwijl Haven Amsterdam om veiligheidsredenen niet toestond dat van de kade aan het IJ gebruik werd gemaakt Veerman stelde destijds dat de politiek haar liefde voor de 'groene' binnenvaart wel met de mond belijdt, maar erin de praktijk bitter weinig mee doet.

Stroomversnelling
'Na dat artikel in Schuttevaer moest ik rennen voor mijn leven', vertelt Veerman op de feestelijk bijeenkomst op 13 december ter gelegenheid van de eerste levering per binnenschip van een lading gipsplaten bij Van Keulen. Veerman werd bedolven onder belangstelling vanuit de binnenvaar. ‘Toen heb ik even aan mijn stutten getrokken, want het was niet aan ons om dit te ontwikkelen. Het bedrijf draait zo ook wel. Maar onze intenties waren wel gemeend. Dat is met de lancering van schone brandstof voor onze vrachtwagens ook gebleken.’
De zaak kwam in een stroomversnelling toen logistiek adviseur Miranda Volker van het BVB naar aanleiding van het artikel contact opnam met Veerman. ‘Toen was het ruwweg gezegd in drie belletjes geregeld’, vertelt Veerman. ‘Ze kwam met Eric Vermeer van Jogo Shipping. en Hans Hulsker van de Particuliere Transport Coöperatie (PTC) en toen hebben we doorgepakt.’ Jogo Shipping leverde de expertise voor het laden en lossen van binnenvaartschepen met heftrucks en PTC zorgde voor het geschikte schip. Het werd de 1716 ton metende Pandora van schipper Gerrit Hagenaar die 700 pallets gipsplaten in 18 uur van producent Saint-Gobain Gyproc in het Belgische Kallo naar Van Keulen in Amsterdam voer, het equivalent van 35 vrachtwagenritten.

Twitter
Maar voordat het zover kon komen moest Veerman van Haven Amsterdam eerst toestemming krijgen.
‘ Ik ben wat gaan twitteren’, vertelt Veerman. ‘Dat is door diverse logistieke mensen opgepikt, onder wie Walter Ploos van Amstel, die menige scherpe tweet heeft geplaatst en kritiek heeft geruit in de media. Hij heeft om opheldering gevraagd bij Haven Amsterdam en toen werden we heel snel gebeld. ‘Veerman omschrijft het contact met Haven Amsterdam als ‘een warm bad’ en heeft louter complimenten voor zijn contactpersonen bij instantie, Ate Hiemstra en Cees de Baare. Veerman kreeg een eenmalige toestemming om aan de kade aan het IJ een schip te lossen. Waarom kon het nu ineens wel? ‘Een gedegen onderbouwing van de zijde van Van Keulen met foto’s die we hebben gemaakt uit de kanen van Shipdock. Het wordt nu eenmalig toegestaan, maar zoals je hebt kunnen zien gaat het probleemloos.’

Veerman toont zich thans begripvol tegenover de vroegere tegenstander. ‘Haven Amsterdam zit er iets anders in. De veiligheid moet gewaarborgd zijn. Laten we er niet te lang meer over twisten. We hebben alle medewerking gekregen,  waarvoor de complimenten, hoezeer we ook tegenover elkaar stonden. Misschien hebben bepaalde partijen, waaronder misschien ook ikzelf, te laat met elkaar gesproken. Maar nadat we bij elkaar kwamen was het ook goed. De intenties, de belangen en de voornemers werden duidelijk en leidde tot dit resultaat.’

Voorzichtigheid
Miranda Volker noemt het een ‘pilot’, gaat het niet om een eenmalige stunt? ‘Dit is geen stunt, verre van dat’, zegt Veerman. ‘het heeft geleid tot toestemming om in het Cornelis Douweskanaal iets te creëren om van daaruit te worden bevoorraad.’ Wanneer ligt die in het bestemmingsplan al geprojecteerde openbare loswal er dan?
‘Als het aan ons ligt zo spoedig mogelijk. Ik ga nu ook in gesprek met het stadsdeel’. En wie moet die loswal bekostigen? ‘Goeie vraag, wil ik ook wel stellen, maar het antwoord is niet aan mij.’
Vindt Veerman de politiek niet verantwoordelijk voor het realiseren van een loswal? ‘Ja en nee. Wij willen hem dolgraag maar ik kan mij voorstellen dat de gemeente zegt: ja, Veerman, hartstikke mooi, maar hij wilt hem.’
Maar hij stond toch in het bestemmingsplan? ‘ Klopt, maar inzake die loswal wil ik wel wat voorzichtigheid in de pers betrachten.’ 

Lees ook

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

30-09-2015 | VK in de media
"Een varende vrachtwagen die door één schipper kan worden bestuurd"

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

22-09-2015 | VK in de media
Zaterdag 19 september 2015 was het zover; de PSB (Pallet Shuttle Barge) van Blue Line Logistics NV is voor het eerst in Nederland....

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

29-09-2014 | VK in de media
Aan het IJ in Amsterdam ligt het hypermoderne pand van hout- en bouwmaterialengroothandel Van Keulen, van oudsher een familiebedri...

Provinciebestuurder bezoekt Van Keulen; windmolens dichterbij?

Provinciebestuurder bezoekt Van Keulen; windmolens dichterbij?

28-08-2014 | MVO & Duurzaamheid
Jaap Bond onder indruk duurzame ambities Van Keulen

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf Project

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf

21-12-2016 Een interview met Frank Appel over 35.000 m2 systeemplafonds
Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur) Team

Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur)

13-12-2016 Gezocht: collega die weet van bouwmaterialen, heftrucks en Amsterdamse humor
Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten Van Keulen & zo

Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten

07-12-2016 Maandag 2 januari leveren? Vrijdag 23 december voor 14.00 uur bestellen!
Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega Team

Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega

01-12-2016 Andy Solomons bouwt aan nieuwe profcarrière bij ‘FC Noord’
Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar Team

Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar

27-10-2016 Maak kennis met de nieuwe trainee en de opvolger van Arjan Vermeulen


LEAN and GREEN
Take it Bag
GTL Fuel
Greenworks
The Blue Road
FSC PEFC
Saint Gobain