Eerste gipsvracht naar Amsterdam

Eerste gipsvracht naar Amsterdam
Van Keulen Hout en Bouwmaterialen heeft het, na een jarenlange patstelling met Haven Amsterdam, voor elkaar. Een binnenvaartschip leverde vorige week donderdag een lading gipsplaten uit Belgische Kallo af bij het bedrijf in de Amsterdamse haven. Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) bracht de benodigde partijen bij elkaar.

Directeur John Veerman van Van Keulen hout en Bouwmaterialen en zijn juridisch adviseur Sven Sauër deden 11 Februari in Weekblad Schuttevaer hun beklag over de, in hun ogen, passieve houding van de binnenvaart bij het werven van klanten. Van Keulen, een logistiek centrum voor bouwmaterialen, zou graag producten over het water laten aanvoeren. Dit zou passen in het streven van het bedrijf naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. En daarvoor had Van Keulen zich ook op een 'nat' bedrijventerrein in de Amsterdamse haven gevestigd, op de hoek van het IJ en het Cornelis Douweskanaal-West. De op het bestemmingsplan van stadsdeel Amsterdam-Noord geprojecteerde openbare loswal aan het kanaal was er echter nooit gekomen, terwijl Haven Amsterdam om veiligheidsredenen niet toestond dat van de kade aan het IJ gebruik werd gemaakt Veerman stelde destijds dat de politiek haar liefde voor de 'groene' binnenvaart wel met de mond belijdt, maar erin de praktijk bitter weinig mee doet.

Stroomversnelling
'Na dat artikel in Schuttevaer moest ik rennen voor mijn leven', vertelt Veerman op de feestelijk bijeenkomst op 13 december ter gelegenheid van de eerste levering per binnenschip van een lading gipsplaten bij Van Keulen. Veerman werd bedolven onder belangstelling vanuit de binnenvaar. ‘Toen heb ik even aan mijn stutten getrokken, want het was niet aan ons om dit te ontwikkelen. Het bedrijf draait zo ook wel. Maar onze intenties waren wel gemeend. Dat is met de lancering van schone brandstof voor onze vrachtwagens ook gebleken.’
De zaak kwam in een stroomversnelling toen logistiek adviseur Miranda Volker van het BVB naar aanleiding van het artikel contact opnam met Veerman. ‘Toen was het ruwweg gezegd in drie belletjes geregeld’, vertelt Veerman. ‘Ze kwam met Eric Vermeer van Jogo Shipping. en Hans Hulsker van de Particuliere Transport Coöperatie (PTC) en toen hebben we doorgepakt.’ Jogo Shipping leverde de expertise voor het laden en lossen van binnenvaartschepen met heftrucks en PTC zorgde voor het geschikte schip. Het werd de 1716 ton metende Pandora van schipper Gerrit Hagenaar die 700 pallets gipsplaten in 18 uur van producent Saint-Gobain Gyproc in het Belgische Kallo naar Van Keulen in Amsterdam voer, het equivalent van 35 vrachtwagenritten.

Twitter
Maar voordat het zover kon komen moest Veerman van Haven Amsterdam eerst toestemming krijgen.
‘ Ik ben wat gaan twitteren’, vertelt Veerman. ‘Dat is door diverse logistieke mensen opgepikt, onder wie Walter Ploos van Amstel, die menige scherpe tweet heeft geplaatst en kritiek heeft geruit in de media. Hij heeft om opheldering gevraagd bij Haven Amsterdam en toen werden we heel snel gebeld. ‘Veerman omschrijft het contact met Haven Amsterdam als ‘een warm bad’ en heeft louter complimenten voor zijn contactpersonen bij instantie, Ate Hiemstra en Cees de Baare. Veerman kreeg een eenmalige toestemming om aan de kade aan het IJ een schip te lossen. Waarom kon het nu ineens wel? ‘Een gedegen onderbouwing van de zijde van Van Keulen met foto’s die we hebben gemaakt uit de kanen van Shipdock. Het wordt nu eenmalig toegestaan, maar zoals je hebt kunnen zien gaat het probleemloos.’

Veerman toont zich thans begripvol tegenover de vroegere tegenstander. ‘Haven Amsterdam zit er iets anders in. De veiligheid moet gewaarborgd zijn. Laten we er niet te lang meer over twisten. We hebben alle medewerking gekregen,  waarvoor de complimenten, hoezeer we ook tegenover elkaar stonden. Misschien hebben bepaalde partijen, waaronder misschien ook ikzelf, te laat met elkaar gesproken. Maar nadat we bij elkaar kwamen was het ook goed. De intenties, de belangen en de voornemers werden duidelijk en leidde tot dit resultaat.’

Voorzichtigheid
Miranda Volker noemt het een ‘pilot’, gaat het niet om een eenmalige stunt? ‘Dit is geen stunt, verre van dat’, zegt Veerman. ‘het heeft geleid tot toestemming om in het Cornelis Douweskanaal iets te creëren om van daaruit te worden bevoorraad.’ Wanneer ligt die in het bestemmingsplan al geprojecteerde openbare loswal er dan?
‘Als het aan ons ligt zo spoedig mogelijk. Ik ga nu ook in gesprek met het stadsdeel’. En wie moet die loswal bekostigen? ‘Goeie vraag, wil ik ook wel stellen, maar het antwoord is niet aan mij.’
Vindt Veerman de politiek niet verantwoordelijk voor het realiseren van een loswal? ‘Ja en nee. Wij willen hem dolgraag maar ik kan mij voorstellen dat de gemeente zegt: ja, Veerman, hartstikke mooi, maar hij wilt hem.’
Maar hij stond toch in het bestemmingsplan? ‘ Klopt, maar inzake die loswal wil ik wel wat voorzichtigheid in de pers betrachten.’ 

Lees ook

"Een dagje naar de Bollen"

"Een dagje naar de Bollen"

02-06-2017 | VK in de media
Altijd leuk zo'n stukje! Dat ze René z'n naam verkeerd spellen, is slechts bijzaak. ;-)

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

30-09-2015 | VK in de media
"Een varende vrachtwagen die door één schipper kan worden bestuurd"

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

22-09-2015 | VK in de media
Zaterdag 19 september 2015 was het zover; de PSB (Pallet Shuttle Barge) van Blue Line Logistics NV is voor het eerst in Nederland....

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

29-09-2014 | VK in de media
Aan het IJ in Amsterdam ligt het hypermoderne pand van hout- en bouwmaterialengroothandel Van Keulen, van oudsher een familiebedri...

KnaufZeker®: zo geeft u 100% garantie op uw Knauf stucwerk Producten & Acties

KnaufZeker®: zo geeft u 100% garantie op uw Knauf stucwerk

16-10-2017 Combineer de juiste producten, verwerk deze correct en download uw garantiecertificaat!
'Magazijnmedewerker' Sander slaagt voor TCVT-certificaat Team

'Magazijnmedewerker' Sander slaagt voor TCVT-certificaat

12-10-2017 Sander Wempe 11e chauffeur Van Keulen die met 28-meter kraan op hoogte mag leveren
​Van Keulen versterkt binnendienst met Naomi To Team

​Van Keulen versterkt binnendienst met Naomi To

10-10-2017 Even voorstellen: onze 'nieuwe' Verkoopmedewerker binnendienst
​MVO jaarverslag Saint-Gobain Building Distribution NL 2016 MVO & Duurzaamheid

​MVO jaarverslag Saint-Gobain Building Distribution NL 2016

09-10-2017 Dit gebeurde er het afgelopen jaar bij Van Keulen op het gebied van duurzaamheid
Computerstoring opgelost, veiligheidsmaatregelen getroffen Van Keulen & zo

Computerstoring opgelost, veiligheidsmaatregelen getroffen

22-07-2017 Bekende email-adresen weer actief, tijdelijk account niet meer gebruiken a.u.b.


LEAN and GREEN
Take it Bag
GTL Fuel
Greenworks
The Blue Road
FSC PEFC
Saint Gobain