'Dit smaakt naar meer'

'Dit smaakt naar meer'
Eerste gipsvaart Van Keulen verloopt goed.

Wie zevenhonderd pallets met gipsplaten van Kallo in België naar Amsterdam wil vervoeren, kan ze natuurlijk in 35 vrachtauto’s laden. Maar met een beetje lef kan het ook met een binnenvaartschip, bewees Van Keulen Hout en Bouwmaterialen.

Op een ijskoude donderdagochtend in december is het een drukte van belang aan de loswal van Van Keulen Hout en Bouwmaterialen in Amsterdam-Noord. Medewerkers van onder meer Van Keulen, Bureau Voorlichting Binnenvaart en bouwmaterialenproducent Saint-Gobain Gyproc zien hoe stadsdeelvoorzitter Rob Post als een volleerd kraanmachinist symbolisch de eerste pallet vanuit het ruim van een aangemeerd binnenvaartschip de loswal ophijst.
Hoewel, de eerste pallet? Terwijl de stadsdeelvoorzitter van Amsterdam-Noord druk aan het hijsen is, kijk John Veerman, Directeur van Van Keulen Hout en Bouwmaterialen en lid van het EVO-regiobestuur Noord-Holland het schip in. Lachend stekt hij zijn duimen op naar de gasten. ‘Het schip is al zo goed als leeg!’

Trots
Sneller dan gedacht zijn de zevenhonderd pallets met gipsplaten afkomstig van Saint-Gobain Gyproc gelost. Trots poseert Veerman met zijn team en zakenpartners voor deze logistieke innovatie: het vervoer van bouwmaterialen op pallets over water. ‘Dit smaakt naar meer’, zegt Veerman. ‘Door deze modale shift halen we in één klap 35 trailers van de weg. Dat zorgt voor minder vrachtauto’s op de weg en dus minder CO2-uitstoot en verkeersdrukte. ‘De directeur schat dat het zomaar een halve kilometer file op de weg scheelt, onder meer op de Ring Amsterdam. ‘De keuze  voor deze oplossing past bovendien mooi in ons beleid voor maatschappelijke verantwoord ondernemen. We reden al met alternatieve brandstof die tot dertig procent minder fijnstof uitstoot, nemen op duurzame wijze bouwafval retour en rijden geregeld met elektrische scooters door de stad.  ‘Volgens Veerman wil Van Keulen ver gaan als het om duurzaamheid gaat. ‘MVO is voor ons een werkwoord. Veel bedrijven dragen het uit, wij voeren het uit’.
Zoals veel bedrijven zag Van Keulen lange tijd niet de noodzaak om met de binnenvaart te gaan werken. ‘Dagelijks komen hier zo’n twintig trailer binnen met materialen en eigenlijk gaat dat altijd prima’, legt Veerman uit. ‘Dan voel je je niet geroepen om zelf te gaan onderzoeken of je beter van de binnenvaart gebruik kunt maken.’
Veerman werd echter aan het denken gezet toen Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer Amsterdamse ondernemers begin vorig jaar in het Parool opriep meer gebruik te maken van de waterwegen. ‘Alles kon per binnenvaartschip de stad in, meende Jorritsma tot mijn verbazing’. zegt de directeur van Van Keulen. ‘Dat leek me wat overderven, maar het idee om ons te laten bevoorraden via het water speelde al wel in mijn achterhoofd. Ons bedrijf ligt namelijk aan het water en in het verleden zijn wij altijd per schip bevoorraad. Dat wilde we graag opnieuw zo doen.’

Haalbaar
Bureau Voorlichting Binnenvaart en diverse marktpartijen hebben Van Keulen geholpen bij de organisatie van een transport via de binnenvaart. De leverancier van de gipsplaten, Saint-Gobain Gyproc, was al snel enthousiast over het plan. Ook bleek het haalbaar te zijn om de planning van leveringen iets aan te passen en was het volume van een levering groot genoeg om een goed gevuld schip te laten varen. En dat zonder subsidie. In JoGo Shipping werd vervolgens een logistiek dienstverlener gevonden die samen met de Particuliere Transport Coöperatie zorgde voor een binnenvaartschip dat geschikt is voor het vervoer van pallets.
Niets leek de gipsvaart dus in de weg te staan. Behalve dan de Haven Amsterdam. Van Keulen mocht aanvankelijk van de gemeente eigen loswal aan het IJ niet gebruiken, ook al stond dit wel in het bestemmingsplan. De loswal zou nautisch gevaarlijk zijn. ‘Na een goed gesprek op het havenkantoor kregen we echter alle medewerking en mogen we nu in het zijkanaal aan onze westzijde een steiger aanleggen, vertelt Veerman. ‘En dat is precies wat wij altijd al graag wilden.’ Nu de eerste gipsvaart een succes is, lijkt de weg vrij voor meer leveringen over het water. De directeur van Van Keulen  ziet hiervoor zeker mogelijkheden. ‘Wij alleen al krijgen twintig trailers goederen per dag aangeleverd en zo’n beetje al onze belangrijke toeleveranciers zijn gevestigd aan het water. Laten we hopen dat dit initiatief de ogen van de industrie en gemeente opent.’ 

Lees ook

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

30-09-2015 | VK in de media
"Een varende vrachtwagen die door één schipper kan worden bestuurd"

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

22-09-2015 | VK in de media
Zaterdag 19 september 2015 was het zover; de PSB (Pallet Shuttle Barge) van Blue Line Logistics NV is voor het eerst in Nederland....

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

29-09-2014 | VK in de media
Aan het IJ in Amsterdam ligt het hypermoderne pand van hout- en bouwmaterialengroothandel Van Keulen, van oudsher een familiebedri...

Provinciebestuurder bezoekt Van Keulen; windmolens dichterbij?

Provinciebestuurder bezoekt Van Keulen; windmolens dichterbij?

28-08-2014 | MVO & Duurzaamheid
Jaap Bond onder indruk duurzame ambities Van Keulen

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf Project

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf

21-12-2016 Een interview met Frank Appel over 35.000 m2 systeemplafonds
Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur) Team

Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur)

13-12-2016 Gezocht: collega die weet van bouwmaterialen, heftrucks en Amsterdamse humor
Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten Van Keulen & zo

Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten

07-12-2016 Maandag 2 januari leveren? Vrijdag 23 december voor 14.00 uur bestellen!
Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega Team

Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega

01-12-2016 Andy Solomons bouwt aan nieuwe profcarrière bij ‘FC Noord’
Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar Team

Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar

27-10-2016 Maak kennis met de nieuwe trainee en de opvolger van Arjan Vermeulen


LEAN and GREEN
Take it Bag
GTL Fuel
Greenworks
The Blue Road
FSC PEFC
Saint Gobain