Deskundig personeel goud waard voor Van Keulen

Deskundig personeel goud waard voor Van Keulen
Uit onderzoek blijkt dat ondeskundig personeel voor bezoekers reden genoeg is om bij bouwmarkten weg te blijven. Van Keulen is dan ook trots op het feit dat onze medewerkers wel degelijk over de nodige ervaring en knowhow beschikken. De cijfers liegen er niet om...

Van de circa 10 medewerkers in onze bouwshop ligt de gemiddelde leeftijd ruim boven de 40 jaar. Deze collega’s zijn gemiddeld bijna 10 jaar in dienst bij Van Keulen en hebben samen 200 jaar ervaring in de (af)bouw-branche. Dat is ruim 20 jaar per persoon! Bovendien zal de overname door Saint Gobain deze ontwikkelingen alleen maar versterken. De multinational heeft een zeer vooruitstrevend beleid m.b.t. het opleiden en scholen van personeel.

Hieronder het artikel van Bouwkennis, waarin tekst en uitleg wordt gegeven over het onderzoek. BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector.


Tweederde bezoekers verruilt bouwmarkt vanwege ondeskundig personeel
Bouwkennis 07-06-2011
 
Ondeskundig personeel is voor bijna tweederde van de Nederlandse bouwmarktbezoekers reden genoeg om bij een bepaalde bouwmarkt weg te blijven. Voor ervaren klussers gaat dit nog iets vaker op dan voor niet-klussers. Grofweg eenderde van de consumenten vindt daarnaast dat je voor het beste advies over een klusproduct beter naar de speciaalzaak kunt gaan dan naar een bouwmarkt. Dit blijkt uit onderzoek van WoonKennis.
   
Ruim negen op de tien consumenten bezoekt minstens eens per jaar een bouwmarkt. Ongeveer eenvijfde doet dit één of twee keer. Gemiddeld 31% brengt drie tot vijf keer per jaar een bezoekje aan de bouwmarkt, terwijl een kwart dit vijf tot tien keer per jaar doet. Gemiddeld 17% stapt zelfs meer dan tien keer per jaar bij een bouwmarkt naar binnen. Slechts 5% komt nooit in een bouwmarkt.
 
Deskundigheid personeel van groot belang
De mate van deskundigheid van het personeel blijkt essentieel voor de keuze om wel of niet terug te komen bij een specifieke bouwmarkt. Gemiddeld 64% van consumenten die jaarlijks minstens één keer een bouwmarkt bezoeken, is het namelijk (zeer) eens met de stelling: ‘Ondeskundig personeel is voor mij een reden om een bepaalde bouwmarkt niet meer te bezoeken’. Slechts 13% laat zich niet afschrikken door ondeskundig personeel.
 
Men mag verwachten dat ervaren klussers minder behoefte hebben aan gedegen advies en dus minder gevoelig zijn voor ondeskundig personeel. In de praktijk blijkt het tegenovergestelde echter waar. Ervaren klussers zien ondeskundig personeel juist iets vaker dan niet-klussers als reden om een bepaalde bouwmarkt niet meer te bezoeken. Dit komt wellicht doordat ervaren klussers veel ingrijpendere klussen op zich nemen, waardoor een goed advies juist aan belang toeneemt. Omdat ervaren klussers op een hoger niveau werken, zullen ze hierbij bovendien meer behoefte hebben aan een sparringpartner die met hen mee kan denken.
 
Bouwmarkt versus speciaalzaak
Bouwmarkten ondervinden traditioneel veel concurrentie in de strijd om de klant van de speciaalzaak. Een van de verkoopargumenten van de speciaalzaak is dat het personeel kundiger is dan in de bouwmarkt. In de praktijk blijken consumenten hierover zeer verdeeld. Gemiddeld drie op de tien bouwmarktbezoekers is het (zeer) eens met de stelling dat je voor het beste advies over een klusproduct naar een speciaalzaak gaat en niet naar de bouwmarkt. Gemiddeld 31% is het hiermee echter (zeer) oneens. De mate van kluservaring speelt hierbij overigens nauwelijks een rol.
 
Adviesfunctie voor bouwmarkt onmisbaar
Voor de toekomst van een bouwmarkt is het van belang dat klanten terug blijven keren. Deskundig personeel is daarom een vereiste. Ruim zes op de tien consumenten besluit een bepaalde bouwmarkt niet meer te bezoeken als ze er met ondeskundig personeel te maken hebben gehad. Voor ervaren klussers is dit belangrijker dan voor niet-klussers. Dit is een belangrijk gegeven. Ervaren klusser bezoeken de bouwmarkt jaarlijks namelijk veel vaker dan niet-klussers. Ze hebben bovendien behoefte aan advies op een hoger niveau.
 
Daarnaast blijkt dat eenderde van de consumenten nog altijd denkt dat je voor het beste advies over een klusproduct naar een speciaalzaak moet gaan en niet naar de bouwmarkt. Dit komt voor een deel door het traditioneel sterke imago van de speciaalzaak over de jaren heeft opgebouwd. Maar deze mening heeft de consument ook deels door eigen ervaringen. Dit onderstreept nogmaals het belang van bouwmarkten om de adviesfunctie op orde te krijgen én te houden.
 
Fabrikant moet ontzorgen
Fabrikanten van bouwmaterialen zullen bouwmarkten moeten ondersteunen in hun proces om de klant te binden via gedegen advies. Dit betekent bijvoorbeeld dat begeleiding en trainingsmogelijkheden beschikbaar moeten zijn voor bouwmarktpersoneel wanneer er een nieuw product.



Lees ook

Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur)

Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur)

13-12-2016 | Team
Gezocht: collega die weet van bouwmaterialen, heftrucks en Amsterdamse humor

Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten

Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten

07-12-2016 | Van Keulen & zo
Maandag 2 januari leveren? Vrijdag 23 december voor 14.00 uur bestellen!

Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega

Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega

01-12-2016 | Team
Andy Solomons bouwt aan nieuwe profcarrière bij ‘FC Noord’

Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar

Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar

27-10-2016 | Team
Maak kennis met de nieuwe trainee en de opvolger van Arjan Vermeulen

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf Project

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf

21-12-2016 Een interview met Frank Appel over 35.000 m2 systeemplafonds
Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur) Team

Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur)

13-12-2016 Gezocht: collega die weet van bouwmaterialen, heftrucks en Amsterdamse humor
Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten Van Keulen & zo

Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten

07-12-2016 Maandag 2 januari leveren? Vrijdag 23 december voor 14.00 uur bestellen!
Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega Team

Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega

01-12-2016 Andy Solomons bouwt aan nieuwe profcarrière bij ‘FC Noord’
Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar Team

Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar

27-10-2016 Maak kennis met de nieuwe trainee en de opvolger van Arjan Vermeulen


LEAN and GREEN
Take it Bag
GTL Fuel
Greenworks
The Blue Road
FSC PEFC
Saint Gobain