Column: Vaar niet blind op een kristallen bol

Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Na een week, waarin de éne verlader na de andere in het nieuws kwam vanwege de overstap naar ‘the Blue Road’, is het goed eens vooruit te kijken. We zijn vaak geneigd de kristallen bol van Havenbedrijf Rotterdam te gebruiken als onze radar om in de mistige toekomst te kijken. Daarbij vergetend dat die bol eigenlijk een roze bril is. Als je geld nodig hebt om grootse infrastructuur als de Tweede Maasvlakte aan te leggen, dan moeten je toekomstverwachtingen daar namelijk wel op aansluiten.

Ik neem met u een aantal trends onder de loep om naar de binnenvaarttoekomst te kijken. Als eerste is daar de onomkeerbare trend van het duurzaamheidsdenken. Hoewel veel beroepsgenoten eerst willen zien, alvorens te geloven, is het aan de wal en op de consumentenmarkt een onmiskenbare beweging die niet te stuiten is. En dat is in zijn algemeenheid ook goed voor de binnenvaart. Nu is het wel zo, dat het meest duurzame transport gewoon géén transport is. En dat betekent dat steeds meer producten weer lokaal geproduceerd gaan worden.

Een tweede trend die dat ondersteunt is de almaar stijgende prijs van energie. Hoelang is het nog economisch rendabel om diervoeder voor onze West-Europese bio-industrie vanuit Zuid-Amerika aan te voeren? Of komt dat in de nabije toekomst weer steeds meer uit Europa en dan met name de zogenaamde ‘MOE-landen’ (Midden- en Oost-Europa)?
Een derde trend die lokale productie bevordert is de ontwikkeling van het 3D-printen. We kunnen op korte termijn veel producten die nu nog met containers uit het Verre Oosten komen gewoon thuis of om de hoek (laten) printen. Wist u dat de belangrijkste onderdelen van een 3D-printer al met een dergelijke printer kunnen worden gefabriceerd? Hoeven we alleen de grondstof nog maar te vervoeren.

Een vierde trend is dat, na een tijdelijke opleving, ook de energieopwekking met kolen snel wordt vervangen door op gas (vervoerd via pijpleidingen) en zonne- en windenergie. Zeer recent maakte de Zeeuwse energieproducent Delta nog bekend dat, na het afketsen van de bouw van nieuwe kerncentrales, zwaar wordt ingezet op windenergie.
En natuurlijk is daar de trend dat er steeds meer goederen van de weg naar het water komen. Zo getuigen de berichten van Heinz, Van Keulen, Aviko en Bavaria de afgelopen week. En ook dat is een onomkeerbare trend. Want als er dan toch moet worden vervoerd, dan over het water!


Oppoetsen

De tweede, derde en vierde trend die ik beschreef hebben respectievelijk invloed op de drie grootste binnenvaartstromen: veevoer, containers en kolen. De vraag is wat deze en andere trends betekenen voor onze sector. Voor de vervoersstromen, de vaarwegen, havens, schepen, mensen, exploitatiewijzen, etcetera.

Duidelijk is, dat het blindvaren op een ongedifferentieerde groei van alle binnenvaartactiviteiten met de cijfers zoals die zijn genoemd door het Havenbedrijf Rotterdam in haar Havenvisie 2030, vergelijkbaar is met het afvaren van de Waal in dichte mist en zonder radar. Niet aan te bevelen dus.

Ik vind dat iedere ondernemer in de binnenvaart zijn eigen kristallen bol moet oppoetsen. En dan op basis van zijn of haar visie op de toekomst zijn strategie moet uitstippelen. Veel succes!

Lees ook

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

30-09-2015 | VK in de media
"Een varende vrachtwagen die door één schipper kan worden bestuurd"

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

22-09-2015 | VK in de media
Zaterdag 19 september 2015 was het zover; de PSB (Pallet Shuttle Barge) van Blue Line Logistics NV is voor het eerst in Nederland....

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

29-09-2014 | VK in de media
Aan het IJ in Amsterdam ligt het hypermoderne pand van hout- en bouwmaterialengroothandel Van Keulen, van oudsher een familiebedri...

Provinciebestuurder bezoekt Van Keulen; windmolens dichterbij?

Provinciebestuurder bezoekt Van Keulen; windmolens dichterbij?

28-08-2014 | MVO & Duurzaamheid
Jaap Bond onder indruk duurzame ambities Van Keulen

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf Project

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf

21-12-2016 Een interview met Frank Appel over 35.000 m2 systeemplafonds
Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur) Team

Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur)

13-12-2016 Gezocht: collega die weet van bouwmaterialen, heftrucks en Amsterdamse humor
Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten Van Keulen & zo

Van Keulen van 24 december 2016 tot 1 januari 2017 gesloten

07-12-2016 Maandag 2 januari leveren? Vrijdag 23 december voor 14.00 uur bestellen!
Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega Team

Van Keulen scoort oud-voetballer als nieuwe collega

01-12-2016 Andy Solomons bouwt aan nieuwe profcarrière bij ‘FC Noord’
Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar Team

Even voorstellen: Dirk Heidebrink en Bayram Çar

27-10-2016 Maak kennis met de nieuwe trainee en de opvolger van Arjan Vermeulen


LEAN and GREEN
Take it Bag
GTL Fuel
Greenworks
The Blue Road
FSC PEFC
Saint Gobain