Column: Vaar niet blind op een kristallen bol

Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Na een week, waarin de éne verlader na de andere in het nieuws kwam vanwege de overstap naar ‘the Blue Road’, is het goed eens vooruit te kijken. We zijn vaak geneigd de kristallen bol van Havenbedrijf Rotterdam te gebruiken als onze radar om in de mistige toekomst te kijken. Daarbij vergetend dat die bol eigenlijk een roze bril is. Als je geld nodig hebt om grootse infrastructuur als de Tweede Maasvlakte aan te leggen, dan moeten je toekomstverwachtingen daar namelijk wel op aansluiten.

Ik neem met u een aantal trends onder de loep om naar de binnenvaarttoekomst te kijken. Als eerste is daar de onomkeerbare trend van het duurzaamheidsdenken. Hoewel veel beroepsgenoten eerst willen zien, alvorens te geloven, is het aan de wal en op de consumentenmarkt een onmiskenbare beweging die niet te stuiten is. En dat is in zijn algemeenheid ook goed voor de binnenvaart. Nu is het wel zo, dat het meest duurzame transport gewoon géén transport is. En dat betekent dat steeds meer producten weer lokaal geproduceerd gaan worden.

Een tweede trend die dat ondersteunt is de almaar stijgende prijs van energie. Hoelang is het nog economisch rendabel om diervoeder voor onze West-Europese bio-industrie vanuit Zuid-Amerika aan te voeren? Of komt dat in de nabije toekomst weer steeds meer uit Europa en dan met name de zogenaamde ‘MOE-landen’ (Midden- en Oost-Europa)?
Een derde trend die lokale productie bevordert is de ontwikkeling van het 3D-printen. We kunnen op korte termijn veel producten die nu nog met containers uit het Verre Oosten komen gewoon thuis of om de hoek (laten) printen. Wist u dat de belangrijkste onderdelen van een 3D-printer al met een dergelijke printer kunnen worden gefabriceerd? Hoeven we alleen de grondstof nog maar te vervoeren.

Een vierde trend is dat, na een tijdelijke opleving, ook de energieopwekking met kolen snel wordt vervangen door op gas (vervoerd via pijpleidingen) en zonne- en windenergie. Zeer recent maakte de Zeeuwse energieproducent Delta nog bekend dat, na het afketsen van de bouw van nieuwe kerncentrales, zwaar wordt ingezet op windenergie.
En natuurlijk is daar de trend dat er steeds meer goederen van de weg naar het water komen. Zo getuigen de berichten van Heinz, Van Keulen, Aviko en Bavaria de afgelopen week. En ook dat is een onomkeerbare trend. Want als er dan toch moet worden vervoerd, dan over het water!


Oppoetsen

De tweede, derde en vierde trend die ik beschreef hebben respectievelijk invloed op de drie grootste binnenvaartstromen: veevoer, containers en kolen. De vraag is wat deze en andere trends betekenen voor onze sector. Voor de vervoersstromen, de vaarwegen, havens, schepen, mensen, exploitatiewijzen, etcetera.

Duidelijk is, dat het blindvaren op een ongedifferentieerde groei van alle binnenvaartactiviteiten met de cijfers zoals die zijn genoemd door het Havenbedrijf Rotterdam in haar Havenvisie 2030, vergelijkbaar is met het afvaren van de Waal in dichte mist en zonder radar. Niet aan te bevelen dus.

Ik vind dat iedere ondernemer in de binnenvaart zijn eigen kristallen bol moet oppoetsen. En dan op basis van zijn of haar visie op de toekomst zijn strategie moet uitstippelen. Veel succes!

Lees ook

"Een dagje naar de Bollen"

"Een dagje naar de Bollen"

02-06-2017 | VK in de media
Altijd leuk zo'n stukje! Dat ze René z'n naam verkeerd spellen, is slechts bijzaak. ;-)

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

30-09-2015 | VK in de media
"Een varende vrachtwagen die door één schipper kan worden bestuurd"

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

22-09-2015 | VK in de media
Zaterdag 19 september 2015 was het zover; de PSB (Pallet Shuttle Barge) van Blue Line Logistics NV is voor het eerst in Nederland....

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

29-09-2014 | VK in de media
Aan het IJ in Amsterdam ligt het hypermoderne pand van hout- en bouwmaterialengroothandel Van Keulen, van oudsher een familiebedri...

KnaufZeker®: zo geeft u 100% garantie op uw Knauf stucwerk Producten & Acties

KnaufZeker®: zo geeft u 100% garantie op uw Knauf stucwerk

16-10-2017 Combineer de juiste producten, verwerk deze correct en download uw garantiecertificaat!
'Magazijnmedewerker' Sander slaagt voor TCVT-certificaat Team

'Magazijnmedewerker' Sander slaagt voor TCVT-certificaat

12-10-2017 Sander Wempe 11e chauffeur Van Keulen die met 28-meter kraan op hoogte mag leveren
​Van Keulen versterkt binnendienst met Naomi To Team

​Van Keulen versterkt binnendienst met Naomi To

10-10-2017 Even voorstellen: onze 'nieuwe' Verkoopmedewerker binnendienst
​MVO jaarverslag Saint-Gobain Building Distribution NL 2016 MVO & Duurzaamheid

​MVO jaarverslag Saint-Gobain Building Distribution NL 2016

09-10-2017 Dit gebeurde er het afgelopen jaar bij Van Keulen op het gebied van duurzaamheid
Computerstoring opgelost, veiligheidsmaatregelen getroffen Van Keulen & zo

Computerstoring opgelost, veiligheidsmaatregelen getroffen

22-07-2017 Bekende email-adresen weer actief, tijdelijk account niet meer gebruiken a.u.b.


LEAN and GREEN
Take it Bag
GTL Fuel
Greenworks
The Blue Road
FSC PEFC
Saint Gobain