Amsterdam bouwt met Van Keulen

Amsterdam bouwt met Van Keulen
Amsterdam bouwt met Van Keulen
Amsterdam bouwt met Van Keulen
Hoe krijg je in een van nauwe straatjes vergeven stad als Amsterdam bouwmaterialen naar driehoog-achter? Met Van Keulen hout & bouwmaterialen. Al ruim een eeuw leverancier van bouwmaterialen in en om de stad.

De kans dat een Amsterdammer zijn parket, laminaat of kamerbreed tapijt over een dekvloer van Van Keulen heeft gelegd, is groot. En anders kent hij de naam wel van de gele vrachtwagens die zich door de nauwste straten van de Amsterdamse binnenstad weten te worstelen. Vrachtauto’s met kranen die stenen,hout en betonblokken moeiteloos naar de derde of vierde etage weten te krijgen. En dat al ruim een eeuw lang. Want Van Keulen hout & bouwmaterialen bestaat al sinds 1909.
De laatste 36 jaar vielen tot begin deze maand nog af te lezen aan het pand aan het Zeeburgerpad. Een pand waarin de groei van het bedrijf als jaarringen van een boom te herleiden was door een wonderlijke aaneenschakeling van gangetjes, op- en afstapjes en ruimtes die in de loop der jaren waren aan- en bijgebouwd. Trapje-op, trapje-af en kijk daar stonden de muurtjes met bakstenen in alle soorten en maten uitgestald. Nog een trap   af en daar was de balie. En dan was je er nog het magazijn aan de Zuider IJdijk. Een pand dat vader Van Keulen in 1974 voor 500.000 gulden had gekocht. Nostalgisch verantwoord, dat zeker. Maar niet echt praktisch.
En dus trokken de medewerkers van Van Keulen begin deze maand in een nieuw pand. Een waarop Gert Jan van Keulen, kleinzoon van de naamgever, trots is. “We wisten dat we uiteindelijk weg moesten van de IJdijk omdat dat gebied oor woningbouw bestemd is. Toen hebben we besloten de twee locaties samen te voegen en te kijken naar een nieuwe locatie. Dat was al voordat we in maart 2007 werden overgenomen door het Franse Saint-Gobain. Die hebben ons in die beslissing gevolgd en dus hebben we nu een nieuw pand in Amsterdam-Noord, aan de tt. Vasumweg. Met alles, van administratie tot logistiek  en verkoop, op één punt. En inderdaad, in vergelijking met het Zeeburgerpad zou een romanticus spreken van een strakke, zielloze omgeving. Maar dan zeg ik: wel één met een fantastisch uitzicht over het IJ.”
Met het nieuwe pand wordt voor Van Keulen een tijdperk afgesloten. Een tijdperk dat begon met een eenmanszaak in zand. Het zilverzand werd met paard en wagen naar cafés gereden om daar als vuil absorberende vloerbedekking te worden uitgestrooid.
Hoe het bedrijf toen heette heeft ook Gert Jan van Keulen niet meer paraat. “Maar mijn opa kocht het in 1932 en na de oorlog kwam mijn vader in de zaak. Het zand werd toen vervoerd in oude legertrucks. Op het Zeeburgerpad werd het zand en de gebluste kalk in grote hopen opgeslagen. In 1974 kwamen mijn twee broers Wim en Nico en ik erbij. En het magazijn aan de IJdijk, waar we staal, plaatmaterialen, dakbedekking en alles wat je maar aan bouwmaterialen kunt verzinnen op voorraad hadden. Ieder had zo zijn eigen terrein. Wim deed het magazijn en de administratie, Nico de expeditie en de logistiek en ik de verkoop”

Vanuit het kantoor op het Zeeburgerpad groeide Van Keulen uit tot een leverancier van meer dan twintigduizend verschillende artikelen. Daar kwam na een overname nog een vloerenbedrijf bij: Van Keulen Afbouw BV. De Van Keulens zelf hadden met dekvloeren-de vloer die over het ruwe beton heen wordt gelegd voordat de uiteindelijke vloerbedekking erop komt - geen ervaring en haalden Martin de Rouw binnen om die afdeling te leiden.
De Rouw kwam uit s-Hertogenbosch. Geen Amsterdammer dus. Maar het klikte. Ook met de medewerkers. Dat was en is het belangrijkste. De Rouw: “Je moet het met elkaar doen, ieder levert zijn bijdrage aan het resultaat. Maar voor vloerenleggers geldt zij daarvoor wel
een fysiek heel zware prestatie moeten leveren. Het leggen van een cementgebonden dekvloer gebeurt vanuit een geknielde houding. En vervolgens is het rekken en strekken. Een normale productie was 150 vierkante meter per ploeg per dag. Veel vloerenleggers vielen met lichamelijke klachten uit, lang voor hun pensioengerechtigde leeftijd.”
“zo hebben we heel wat vloeren gelegd, er waren dagen dat we op vijftien plekken in Nederland tegelijkertijd aan het werk waren. Van Delftzijl tot Etten-Leur. Maar ook in heel veel Amsterdamse huizen ligt een afdekvloer van Van Keulen.” De arbeidsomstandigheden zijn volgens De Rouw gelukkig verbeterd. Begin jaren negentig werd gekozen voor een arbeidsvriendelijke werkmethode en werd de gietdekvloer geïntroduceerd. De Rouw: “Inderdaad, bekend van de televisiereclame voor een verzekeringsbedrijf waarbij het cement door een muizenholletje wegstroomt. ‘D’r gaat altijd meer in dan je denkt,’ roepen we hier nu ook geregeld. Maar nee, zelf hebben we het nog niet meegemaakt. Nu maken we duizend vierkante meter per ploeg per dag en de vloerenlegger ligt tegen de avond niet meer afgemat op de bank.”
Werd het werk op de vloerenafdeling verlicht door de gietvloer, bij de stadsdistributie bood de autolaadkraan uitkomst. Van Keulen : “En eind jaren zeventig kwam ook de computer. Alles wat tot die tijd via bonnetjes aan de balie werd bijgehouden, werd geautomatiseerd voor mijn vader was dat in 1979 een natuurlijk moment om afscheid te nemen. Met z’n drieën hebben we vervolgens de zaak uitgebreid. Door de automatisering kon dat ook. Het assortiment en het wagenpark werden groter. En de wagens werden voorzien van een autolaadkraan waarmee we ineens tot drie of vier hoog konden komen. Dat gaf ons zeker in de stadsdistributie een enorme voorsprong. Tot die tijd moest alles met de hand, ook grote zakken zand van 35 kilo. Nu verloopt het laden en lossen veel soepeler. Als er op een bouw- of renovatieproject een tekort is, kunnen wij razendsnel leveren.”

De ervaring in het leveren van bouwmaterialen in een dichtbevolkte en -bebouwde stad is volgens Van Keulen één van de twee pijlers onder het succes van het bedrijf. “Dat, en de kennis die we in huis hebben. Iedereen in het bedrijf, zeker de mensen achter de balie, kent het vak, weet wat we verkopen en kan de klant adviseren.”
In 2007 - het bedrijf telde inmiddels ruim honderd werknemers - werd Van Keulen overgenomen door de Franse multinational Saint-Gobain. Voor Wim en Nico zat het werk erop. Begrijpelijk, zegt Gert Jan. “Zij hebben meer dan dertig jaar dag in dag uit in de frontlinies van het bedrijf gestaan. Dans is het logisch dat je na al die tropenjaren zegt; het is mooi geweest. Ik deed de verkoop en had altijd wat verder van de dagelijkse hectiek afgestaan. Bovendien was ik nog bezig met het grote project: de verhuizing Dat wilde ik afmaken.”
Nu de verhuizing een feit is, is er ook voor Gert Jan geen reden meer langer te blijven. Eind dit jaar zal hij als de laatste Van Keulen het bedrijf verlaten. Maar de naam Van Keulen blijft.
Een nieuw pand schept ook nieuwe mogelijkheden. Zoals het introduceren van stadsdistributie in andere steden. Of een duurzamer wagenpark dat op aardgas rijdt. En voor het uitbreiden van de verkoop aan particulieren, die weer eens een bouwmarkt met echte bouwmaterialen, zonder tuinmeubelen en decoratieve snuisterijen willen zien.
En het mogen dan voor de bouw zware tijden zijn, in doemdenken gelooft Van Keulen niet. “Een stad leeft, en waar geleefd wordt, zal altijd gebouwd, gerestaureerd en verbouwd worden.”

Lees ook

"Een dagje naar de Bollen"

"Een dagje naar de Bollen"

02-06-2017 | VK in de media
Altijd leuk zo'n stukje! Dat ze René z'n naam verkeerd spellen, is slechts bijzaak. ;-)

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

Zulu I: een nieuw concept in het vervoer over water

30-09-2015 | VK in de media
"Een varende vrachtwagen die door één schipper kan worden bestuurd"

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

De PSB in Nederland met palletten gipsplaten van Gyproc en Van Keulen

22-09-2015 | VK in de media
Zaterdag 19 september 2015 was het zover; de PSB (Pallet Shuttle Barge) van Blue Line Logistics NV is voor het eerst in Nederland....

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

Van Keulen blinkt uit in slimme logistiek

29-09-2014 | VK in de media
Aan het IJ in Amsterdam ligt het hypermoderne pand van hout- en bouwmaterialengroothandel Van Keulen, van oudsher een familiebedri...

Computerstoring opgelost, veiligheidsmaatregelen getroffen Van Keulen & zo

Computerstoring opgelost, veiligheidsmaatregelen getroffen

22-07-2017 Bekende email-adresen weer actief, tijdelijk account niet meer gebruiken a.u.b.
Van Keulen 'gewoon' operationeel ondanks computerstoring Van Keulen & zo

Van Keulen 'gewoon' operationeel ondanks computerstoring

30-06-2017 Bestellingen worden opgenomen via telefoon en tijdelijk email-account
"Een dagje naar de Bollen" VK in de media

"Een dagje naar de Bollen"

Bron: De Echo Noord

02-06-2017 Altijd leuk zo'n stukje! Dat ze René z'n naam verkeerd spellen, is slechts bijzaak. ;-)
4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf Project

4-U-2 en Van Keulen breken records in nieuwe Thialf

21-12-2016 Een interview met Frank Appel over 35.000 m2 systeemplafonds
Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur) Team

Vacature: Van Keulen zoekt Medewerker Magazijn (m/v, 40 uur)

13-12-2016 Gezocht: collega die weet van bouwmaterialen, heftrucks en Amsterdamse humor


LEAN and GREEN
Take it Bag
GTL Fuel
Greenworks
The Blue Road
FSC PEFC
Saint Gobain